woensdag 20 oktober 2021

Leiden, stadswandeling

 Ik kende Leiden eigenlijk nog niet. Ik was wel een paar keer voor werk op Leiden Centraal geweest. De stad had ik nog nooit bezocht, tot woensdag 22 mei 2019.

Wij hadden een bedrijfsuitje van mijn werk. Met onze groep hadden wij eerder die dag al een werkplaats bezocht in Leidschendam, waar ik mijn schoenen kwijtraakte, dus ik liep op dat moment op kistjes met stalen neuzen van de werkplaats, maar dat mocht de pret niet drukken.

Na koffie is stadscafé Van der Werf gingen wij een wandeling door de binnenstad maken, best een mooi oud centrum. Hier en daar heeft deze stad met zijn mooie grachten zelfs een Fries tintje. Aan de Weddesteeg is een muurschildering met de tekst van een Friestalig gedicht van Pieter Jelles Troelstra.

MAAIE OP IT IIS

Joech de maitiid folle wille,

Ek de winter is my djoer;

As 'k dy sjoch, sa moai en krigel,

D' eagen fol fan heger fjoer.


Mei de faam der oer te waaien,

Wat in wille foar in Fries!

Binn' de beammen keal en neaken-

Dat is: maitiid op it iis.

Verderop in de binnenstad, Friese vlaggen bij de Friese brood- en banketbakkerij Ús Bertus.

Friese brood- en banketbakkerij Ús Bertus

Maar Leiden is toch ook vooral wel de stad van Rembrandt van Rijn. Wij bezochten met onze groep de Young Rembrandt Studio aan de Langebrug 89. In dit 17e eeuwse huis leerde Rembrandt in zijn beginjaren schilderen, tekenen en etsen van zijn leermeester Jacob van Swanenburgh.  In een mooie 7 minuten durende ‘video mapping’ kreeg ik een indruk van het leven van Rembrandt meester en de belangrijkste sleutelfiguren in zijn leven.  Dit was een mooie aanvulling op het bezoek van mijn lief en ikzelf aan het Rijksmuseum in Amsterdam in februari, waar de zaal met kunst uit de 17e eeuw toch de grootste indruk op mij maakte.

Na de wandeling nog een drankje op een terrasje en op de kistjes weer richting huis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver