maandag 18 oktober 2021

Groningen, dienstkeuring

Vroeger toen je als jongen 18 werd kreeg je een oproep voor de keuring voor militaire dienst. Zo ook ik. Dinsdag 6 oktober 1981. Ik was 8 dagen 18, was ik aan de beurt. Ik zat in het examenjaar van de MEAO en zou daarna nog HEAO gaan doen. Dus het vervullen van de dienstplicht zou nog een paar jaar duren.

Je vraagt een dinsdag vrij van school en 's morgens vroeg neem je de trein van Leeuwarden naar Groningen. Vanaf het station in Groningen was het keuringsgebouw aan de Hereweg niet moeilijk te vinden.

Na aankomst ga je in een groep allerlei schriftelijke tests doen, nadat je lengte is gemeten en je gewicht bepaald. Je ruimtelijk, taalkundig en rekeninzicht wordt bepaald. 's Middags zit je met een hele groep andere leeftijdsgenoten uit Noord-Nederland te lunchen, ach ja en er zit ook wel een tussen, die zich raar gedraagt bij de maaltijd en zo hoopt te worden afgekeurd.

's Middags nog een gesprek met een psycholoog en ogen- en orentest. Nog even wachten en ik mocht weer naar huis. Ik wandel weer naar het station en neem de trein terug naar Friesland. 

Thuis aangekomen, merk ik dat het toch in negatieve zin een gedenkwaardige dag wordt. Mijn ouders hebben het nieuws aan en ik hoor dat president Anwar Sadat, van Egypte en in 1978 winnaar van de Nobelprijs van de Vrede in bij een militaire parade in Caïro is doodgeschoten door fundamentalistische militairen.

Overigens werd ik goedgekeurd, zodat ik na mijn HEAO nog 14 maanden in legergroen werd gestoken.


Meer over en vanuit Groningen staat in onderstaande stukjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver