maandag 15 februari 2021

Blix en Ramm

In januari en februari 2021 heb ik mij prima vermaakt met het lezen van de eerste twee delen van de Noorse thrillertrilogie Blix & Ramm geschreven door Jørn Lier Horst & Thomas Enger.  Nulpunt had mijn lief gekocht samen met nog een stapel boeken bij boekenvoordeel volgens mij. Toen ik die uit had wilde ik eigenlijk gelijk door met deel twee Rookgordijn. Dit deel heb ik twee weken geleden ook besteld en inmiddels ook uit. Nu is het wachten tot deel drie van deze spannende thrillerserie uitkomt.




Nulpunt

Oslo, 2018. De bekende atlete Sonja Nordstrøm komt niet opdagen bij de boekpresentatie van haar omstreden autobiografie. Als celebrityblogger Emma Ramm later die dag naar Nordstrøms huis gaat, ziet ze dat de deur openstaat en treft ze binnen tekenen van een worsteling aan. Op de televisie zit een papiertje geplakt met daarop het cijfer 1. Rechercheur Alexander Blix krijgt de leiding over de zaak-Nordstrøm. Er zijn verschillende aanwijzingen, maar de timing waarmee die verschijnen lijkt zorgvuldig gepland. Is het allemaal onderdeel van een groter geheel dat ze nog niet kunnen overzien? Uiteindelijk worden Alexander Blix en Emma Ramm gedwongen om samen te werken. Ze zijn beiden vastbesloten de moordenaar te vinden. Die hunkert naar aandacht – en hij heeft de smaak nog maar net te pakken…

Rookgordijn

Op oudjaarsavond wordt Oslo opgeschrikt door een explosie. Alles wijst in de richting van een terroristische aanslag. Onder de gewonden bevindt zich iemand die Alexander Blix goed kent. Ruth-Kristine Smeplass is de moeder van Patricia, die tien jaar geleden op tweejarige leeftijd werd ontvoerd. Blix was toen betrokken bij het onderzoek, maar er is nooit een spoor van het meisje gevonden. Als de vermissing opnieuw in het nieuws komt, raakt verslaggever Emma Ramm geïntrigeerd door de nooit opgeloste zaak. Blix en Ramm bundelen opnieuw hun krachten in een poging het rookgordijn rond de verdwijning van Patricia te laten oplossen.

Vorig jaar heb ik van Jørn Lier Horst al eens een ander spannend boek gelezen: Jachthonden met rechercheur William Wisting.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver