dinsdag 23 juni 2020

Vuurtoren Eierland



Best een lekkere eerste volledige vakantiedag op Texel, 's ochtends koffie gedronken aan het strand en vooral in en bij De Koog gebleven. 's Avonds wilden wij toch nog even wat meer van het eiland zien.
Wij reden de polder Eierland in en bij het meest noordelijke dorpje De Cocksdorp sloegen wij linksaf richting vuurtoren en noordpunt van het eiland.

Wij zetten de auto op de parkeerplaats en liepen een mooi rondje over het strand van west naar noord, waar je aan de horizon Vlieland ziet liggen, weer de duinen over, lekker ruig hier en het stikt van de konijnen, het buurtje rond de vuurtoren is verboden, wij liepen weer door naar de auto.


Best een leuk en inspirerend rondje om te lopen. Wij rijden weer terug naar ons chalet. Wij gaan genieten van een wijntje. Morgen is er weer een dag.


Vuurtoren Eierland staat op het noordelijkste puntje van Texel. In het Eierlandse Gat, voor de kust van Texel, zijn in de loop der eeuwen vele schepen vergaan. Terwijl er aan het begin van de negentiende eeuw wel vuurtorens stonden op Terschelling en in Den Helder, had Texel alleen een houten baken. Dit was duidelijk onvoldoende; tussen 1848 en 1860 vergingen er maar liefst 72 schepen voor de Texelse kust. De Texelse notaris Johannes Ludovicus Kikkert pleitte vurig voor een vuurtoren op de noordpunt van Texel, ter bescherming van zeevarenden. Hij lobbyde in Den Haag en zette zijn invloed in als wethouder van Texel en als lid van de Provinciale staten van Noord-Holland. Dankzij zijn jarenlange inspanningen werd in 1863 begonnen met de bouw van de vuurtoren. Ontwerper was Quirinus Harder, die ook veel andere Nederlandse vuurtorens heeft ontworpen. Deze toren is de enige bakstenen toren van zijn hand, de anderen zijn van gietijzer. De vuurtoren werd gebouwd op een duin van 20 meter hoog. In 1864 was de negen verdiepingen tellende toren klaar; op 1 november van dat jaar mocht Kikkert het licht ontsteken. Tijdens de opstand van de GeorgiĆ«rs in april 1945 is de toren zwaar beschadigd. Hij is in 1948 hersteld door hem met een nieuwe muur te omhullen en een nieuwe bovenbouw te plaatsen. Dit veranderde de vorm van de toren: hij werd een stuk breder.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver