maandag 2 september 2024

Schoonoord, Ellert en Brammert

 Vrijdag hadden mijn lief en ik beiden een dag vrij, geen verplichtingen vandaag, een leuke dag om eens een dag je cultuur te snuiven in een museum. Onze hond gaat ook mee, dus gaan wij naar een museum waar honden ook welkom zijn.

Heel lang geleden, toen ik nog op de lagere school zat is het openluchtmuseum eens een onderdeel van een schoolreisje van mij geweest. Leuk om met volwassen ogen weer eens te zien en honden zijn er welkom.

Mijn lief rijdt ons in een uurtje over de Hunebed Highway naar Schoonoord, direct door naar het openluchtmuseum Ellert en Brammert. De reuzen Ellert en Brammert stonden ons al voor de ingang op te wachten.


De sage over de reuzen Ellert en Brammert is gesitueerd op het Ellertsveld, waar ook het huidige museum gevestigd is. Het verhaal wil dat deze reuzen rond vierhonderd jaar geleden in dit gebied woonden. De twee wildemannen leefden in een hut die onder het heideveld was gegraven. Ze leefden als stropers en geen mens waande zich veilig op het Ellertsveld, waar zij op een plek woonde waar zeven marken (dorpen) aan elkaar grenzen. Hier hadden ze draden gespannen met bellen eraan en ze kwamen direct in actie, wanneer een argeloze indringer de bellen aan het klingelen bracht. Die werd dan met knuppels neergeslagen en van zijn bezittingen beroofd. Aldus een deel van de sage die nog veel verder gaat.

Wij betaalden entree bij het oude tolhuis en waren binnen.


De oude plaggenhutten met sobere inrichting wist ik mij nog te herinneren. Behalve dat waren er ook nog allerlei andere dorpsgebouwen uit het Drenthe van vroeger op dit terrein herbouwd. Er is onder andere een boerderij met allerlei oude Drentse veerassen, Drents heideschaap, Drents hoen. Er is een mooie replica van een hunebed en ook het landschap was mooi aangelegd.

's even zo'n hut goed bekijken

Wij bezochten de oude drukkerij in werking, dronken koffie met een lekkere warme wafel met aardbeien Wij bezochten het oude kerkje. Best leuk allemaal.

Onze hond bewonderd het varken, op de achtergrond worden kraampjes voor een fair opgebouwd.


Bij de historische winkel bijna aan het eind van het museum was allerlei kunst te koop, zoals schilderijen in struisvogeleieren. Veel afbeeldingen uit de stad Groningen, maar ook een van de woonplaats van mijn schoonouders Hindeloopen.

Na het museum reden wij weer terug over de Hunebed Highway, richting Hoogeveen. Daar lunchten wij nog heerlijk op een terras in het centrum voor wij weer naar huis reden.

Een leuk uitje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver