maandag 24 juli 2023

Gronau, even de grens over

 Deze zomer geen zomervakantie, onze volgende vakantie is pas in oktober, maar nu wel een lang weekend vrij. Daarom besloten mijn lief en ik, ook de hond mee maar een dagje lekker eropuit te gaan. De keuze van de eerste stop (na het benzinestation in Zwolle) was Gronau, vlak over de grens in Duitsland.

Met een volle tank en onze hond achterin reden wij richting Twente, weer dwars door Mariënheem, wat op dit traject nog wel even zo blijft omdat minister Harbers van Infrastructuur de belofte over de aanpak van de N35 en een rondweg om Mariënheem vorige maand heeft ingetrokken. Terecht stonden er in het dorp nog protestspandoeken langs de weg.

Wij reden verder door Nijverdal en even na Almelo wordt de N35 A35 en rijden verder richting grens, Enschede voorbij de snelweg af en wij komen bij een driesprong, rechtsaf naar Epe (Gronau), linksaf naar Gronau, paar minuten verder een parkeerplaats bij het centrum, bestemming bereikt. De parkeerschijf even instellen op het huidige tijdstip half 12 en op pad.

Gronau LAGA en het Rock 'n' Popmuseum op de achtergrond

Wij steken de Eschbach over lopen langs het (of is het de) LAGA en slaan zo het stadscentrum in. Mijn lief gaat leuke shirts uitzoeken in een kledingwinkel, de hond en ik gaan lekker zitten wachten op een bankje in de Shulstrasse. In de volgende winkel sneup ik even de EuroShop, ook hier inflatie, want alles kost allang geen euro meer, al is het er nog steeds goedkoop... Ik kom met veel minder spullen weer buiten als wanneer mijn lief was gegaan.

Onderhand is het ruim na twaalven, tijd voor koffie, maar lunch kan ook. Het werd iets er tussenin bijna een lunch, heerlijke pannenkoekjes met ahornstroop en ijs, de koffie erbij in San Remo had iets sterker gemogen.

Na de koffie zwalkten wij weer verder door het kleine stadscentrum, de hond deed even een plas na een ommetje en wij lopen het centrum weer in. Mijn lief ging nog wat kleding uitzoeken bij Takko Fashion. Ik heb na haar daar ook nog even gekeken, maar vond niets wat ik de moeite waard vond om te kopen.


Stadskerk - Ev. Kirchengemeinde Gronau

De parkeertijd loopt op zijn eind en wij gaan weer naar de auto. Op naar een supermarkt, om zaken te kopen die in Nederlands winkels niet zijn, of duurder zijn. Wij bezoeken de Aldi (zij), Lidl (hij) en Edeka (zij) in de Königstrasse en kopen lekkere wijn en vullen onze meegebrachte koelbox met vlees, vleeswaren en andere verse producten. 




Mijn lief had o.a. al lekker stukken rumpsteak uit de Aldi gekocht in de Lidl vond ik o.a. de laatste 4 struisvogelbiefstukken in het schap. Dit in de gezinsapp gemeld. Voor ik de winkel uit was hadden wij alweer 2 eters voor morgen, dochter en zoon,  die zichzelf hadden uitgenodigd, gezellig en de kleine van onze dochter komt ook mee.
Iets na half 4 zit ons bezoekje aan Duitsland er weer op en gaan binnendoor weer naar Nederland. Aan het het eind van de Königsstrasse linksaf de Losserstrasse in en waar de Losserstrasse, Gronausestraat wordt zijn wij in Nederland in het dorpje Glane, over b-wegen rijden wij in de richting van Hengelo.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver