dinsdag 10 oktober 2017

De toerebout - lisdodde

Het is al herfst en ze zijn er nog, maar in juli (zie foto) waren ze op hun mooist de 'rietsigaren' van de lisdodde, in Leeuwarden waar ik als kind woonde noemden wij het toerebouten.

Wij 'rookten' die toerebouten ook, wat konden die lekker stinken! In dezelfde tijd, dat ik kind was, waren toerebouten ook erg in als onderdeel van droogboeketten. Ik kan mij niet herinneren, dat ik ze twee weken terug in het Openluchtmuseum in de zeventiger jaren woning heb gezien...

De kleine lisdodde, die ik in het voorjaar in een van mijn vijvertjes heb gepland is dit jaar niet in bloei gekomen. De grote lisdodden in de sloot bij ons parkje, doen het echter prima!
 De grote lisdodde (Typha latifolia) is een plant uit de lisdoddefamilie (Typhaceae). Het is een tot ruim 2 m hoge plant van voedselrijke oevers met lange grote bladeren, en een karakteristieke bruine 'sigaar' aan het uiteinde van zijn stengels. De plant bloeit in juni en juli met de mannelijke aar meestal direct boven de vrouwelijke lichtbruine aar, waaraan de bloemen zitten. Bij rijpheid zijn de vrouwelijke aren zwartachtig bruin; de sigaren. Bij de kleine lisdodde (Typha angustifolia) zijn de rijpe sigaren geelachtig tot groenachtig van kleur.

De kleine lisdodde in onze tuin. Bloeit in de jaren er na wel (1-6-2020)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver