woensdag 14 augustus 2024

Mont Saint Michel, toeristenval

Zondag 14 juli, deel 20


Het was knap warm op de parkeerplaats toen wij er halverwege de middag onze auto parkeerden. Wij gingen onderweg naar het monumentale Mont St Michel die al kilometers lang de horizon domineert. Bij het informatiecentrum vlakbij de parkeerplaats deden wij een plas en vroegen wij nog even of de hond ook mee mag in de pendelbussen die over de lange brug in de baai naar het eiland heen en weer pendelden. Dat mocht niet.

Dan gaan wij maar wandelen. Is gezond, maar onze hond is niet de meest sportieve en sterke die wij ooit hebben gehad. Bij de camping vlakbij kochten wij nog maar even 3 flesjes drinkwater en gingen op pad. Nationale feestdag, dus het was hartstikke druk op de brug.

Toen wij na een paar drinkpauzes bij het eiland in de baai aankwamen, liepen wij eerst even over de zandbank naar de waterkant. Door de drukte vond mijn lief het geen goed idee om met de hond het fort in te gaan. Ga jij maar even en neem je tijd. Mijn lief en de hond gaan schuilen voor de felle zon onder de brug. Ik ga even naar binnen wat een drukte. Ik ga door de poort even omhoog over de muur kijken, door de poort, een tweehonderd meter het smoordrukke dorpje in dat vol zit met souvenirwinkeltjes. Ik heb het wel gezien in deze toeristenval en zoek buiten mijn lief weer op.


zicht op het getijdeneiland Mont Saint-Michel


Grote drukte in de kleine vesting


La Porte du Roy
De Mont Saint-Michel is een wereldberoemde toeristische trekpleister,maar ook een eeuwenoud bedevaartsoord. De gebouwen op de rotsige punt in het water zijn in verschillende perioden gebouw maar vormen toch een indrukwekkend geheel. De Mont Saint-Michel is sinds 1979 Unesco-werelderfgoed.

Tegen vijven gingen wij weer terug naar het vaste land en onze auto. Op de terugweg liepen wij al vlak langs het hotel voor vannacht. De warme auto weer in, parkeren afrekenen en met een omweggetje richting het hotel een steenworp verderop....
... slagboom, er wordt ons een code gevraagd door de intercom. Wij waren niet de de enige auto aan de poort met dit probleem. Die code hebben wij niet, zat niet in de mail van boekingssite, hotel maar even bellen, neemt niet op.... Op laatste besluit ik maar naar het hotel te lopen om de code op te vragen. Die krijg ik bij de receptie en app ik mijn lief door. Wij waren niet de de enige auto aan de poort met dit probleem. Mijn lief rijdt naar het hotel. Het is half 6 en er is in deze toeristenval nog geen kamer klaar. We hadden er 3 uur in moeten kunnen. Mijn lief maakt nog wat stennis en een kwartiertje later is onze kamer klaar. Spullen naar de kamer, wij zijn te plak. Hôtel Vert bij Le Mont Saint Michel is dus geen aanrader. Wij hadden beter een hotel een kwartier rijden verderop kunnen boeken.

's Avonds wel op een behoorlijke tv de finale van het EK voetbal kunnen kijken, dat door Spanje met 2-1 van Engeland werd gewonnen.

 Morgen gezond weer op en weer wat verder naar het noorden.

Naar deel 21 van onze Tour

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver