maandag 31 mei 2021

Robertskruid

 Afgelopen weekend werd het na een natte en koele meimaand, in elk geval in vergelijking met de afgelopen jaren, mooi weer. Zondag was er na al die regen weer heel wat onkruid te verwijderen in de tuin. Ik heb mij beperkt tot alles wat tussen de tegels op het pad zat. Gedurende de week heb ik eigenlijk elke week wel her en der onkruid verwijderd. Hieronder veel zevenblad, robertskruid, gras waar het niet hoort, klaverzuring, maar ook uitlopers van seringen.

Er zijn ook wel plekken langs de rand van de tuin waar ik robertskruid laat zitten, maar uit de bakken haal ik ze zoveel mogelijk weg. Dit plantje een soort geranium, ruikt ook echt als geranium...


In open bossen, bos- en struweelranden en soms ook op of tegen muren kun je de mooie bloemen van Robertskruid, Geranium robertianum, in een lange periode vanaf de lente tot in de herfst vinden. De vijftallige bloemen geven na de bloei een opvallende vrucht met een lange snavel, die wel wat op de kop van een kraanvogel lijkt. De fijne verdeelde bladeren hebben een omtrek die driehoekig is. Vaak zie je wat roodkleuring aan de stengels en bladstelen; dat gebeurt vooral als de plant op wat armere zandige bodem staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver