dinsdag 11 mei 2021

Zuring

 Als ik een ommetje met de hond loop en dat doe ik meerdere keren per dag, loop ik lang niet altijd 'de wereld uit'. Zo was afgelopen zaterdag mijn eerste rondje voor ik te fietsen ging, een blokje met de hond over twee bruggen, een wandelingetje van een anderhalve kilometer, waar de meeste 'natuur' zich in de bermen bevond en bestaat uit soorten als boterbloemen, pinksterbloemen, kleefkruid, grote muur, zuring, noem ze maar op.

Zuring groeit vaak flink boven het gras uit en kan velden mooi rood kleuren.


Zuring (Rumex) is een geslacht van meest overblijvende, kruidachtige planten uit de duizendknoopfamilie (Polygonaceae). De ongeveer tweehonderd soorten komen van nature voornamelijk voor in de gematigde streken van het noordelijk halfrond, maar zijn wereldwijd geïntroduceerd. Zuring groeit meestal op zure grond. Deze planten worden vaak beschouwd als onkruid. Sommige soorten, zoals de veldzuring, hebben echter eetbare bladeren die in salades gebruikt worden. Ook vormt veldzuring het hoofdbestanddeel van paling in 't groen. De planten bevatten oxaalzuur. Hierdoor kunnen ze bij consumptie van grote hoeveelheden aanleiding geven tot vergiftigingsverschijnselen bij herkauwers en paarden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver