vrijdag 16 juni 2023

Leeuwarder Courant

Kranten, van jongs af aan ben ik al dol op kranten. Vroeger als kind al, uitgespreid op de etenstafel lekker even de krant lezen. 

Ik ben in Leeuwarden geboren en opgegroeid. Het is dan ook logisch, dat ik tot ik het huis uit ging dagelijks de Leeuwarder Courant las.

Zelfs in de vorige week toen wij als stel en / of jong gezin buiten Friesland woonden zijn wij twee keer een periode lid geweest. Was niet ideaal, want de krant werd een dag later per post bezorgd. Uiteindelijk vonden wij het nieuws uit eigen regio en actualiteit toch belangrijker en zijn wij overgestapt op andere kranten.

Toch de periodes, dat wij voor vakantie in Friesland rondzwierven kochten wij nog geregeld eentje in de losse verkoop.


De Leeuwarder Courant van 1752 is de oudste nog bestaande krant van Nederland. Toen ik nog op school zat, de krant had nog het zogenaamde broadsheet formaat spreidde ik hem altijd uit op de etenstafel, waar in de 70-ger jaren nog zo'n damasten tafelkleed op lag.
De krant, toen die van maandag t/m vrijdag nog in de middag verscheen en alleen op zaterdag vroeg op de mat lag werd in mijn geboortestad bijna huis aan huis bezorgd, bijna iedereen was toen nog lid. Onze buren en buren een paar huizen verderop werden overgeslagen, maar daar kwam even eerder of even later een andere bezorger het Friesch Dagblad bezorgen.

De cursiefjes over het Bokwerder belang, die een keer in de week in de krant stonden behoorden tot mijn favoriete leesvoer. Ook weet ik nog goed de winter van 1979 te herinneren, toen er tot in de stad sneeuwduinen lagen, autoverkeer (buiten de stad) bijna niet mogelijk was en er in de stad een 'sneeuweditie' van de krant verscheen. Dat waren nog eens tijden ;)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver