zaterdag 18 januari 2020

Steenbreek

Mijn vrouw heeft vandaag een late dienst, tegen drieën van huis. Toen heb ik eerst de hond maar even uitgelaten en daarna even naar de winkel. De Deen supermarkt was de bestemming, daar vind je altijd wel wat leuke planten ook. Ik wou ook nog wat te lezen en de boodschappenvoorraad wat aanvullen. Op het fietsje er naartoe.

Voor een vierenhalve euro had ik mooi wat plantjes, drie hyacinten, een gerbera, dezen staan nu binnen en steenbreek. Die heb ik buiten gezet, leek mij wel een mooie bodembedekker, bloeit. In bloei getrokken, want het is nog maar januari.

Boeken voor mij waren er deze keer niet bij de Deen, ook nog maar even langs het Kruidvat, of daar wat goedkoops ligt, ja daar vond ik Het Derde Zusje, vast een leuke thriller. Vorige week had ik Poppenhuis van dezelfde schrijver David Hewson uit, die vond ik ook erg leuk.

Toen weer op huis aan.

Steenbreek, familie van de Saxifragaceae. De bloemkleur is wit en de bloeitijd is van ca. april tot en met mei. De bladeren zijn groen en ongeveer 5 cm. hoog. De volwassen hoogte van deze vaste plant is ca. 15 cm. Verdraagt een temperatuur tot -25 gr. C. en blijft de gehele winter groen. 
Deze plant komt van oorsprong uit de bergen en is dan ook zeer geschikt voor de rotstuin als 'voegenvuller' in de stapelmuur of tussen stenen (ook bestrating). Verlangt een zonnige plek en een matig voedselrijke bodem al neemt ze ook genoegen met een lichte schaduwplaats. Ze groeit in het algemeen vrij snel. Deze plant staat het liefst op een licht vochtige plek. U kunt haar het best uitplanten in grotere groepen. Groeit bodembedekkend en laat zich goed combineren met andere planten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver