zondag 17 februari 2019

Platenzaak, kwam ik altijd, nu niet meer

Sinds mijn veertiende heb ik vrachten muziek gekocht en verzameld.

Op mijn veertiende begon het met cassettebandjes. Ik weet zelfs nog precies, wat ik op de eerste twee bandjes had opgenomen. Al gauw kocht ik behalve de snel uitdijende voorraad met zelf opgenomen cassettes ook, wel voorbespeelde muziekcassettes zoals Parallel Lines van Blondie, even later elpees, de eerste was The Specials en niet lang er na volgden er al meer, ook het album One Step Beyond van Madness en singletjes vooral afgeprijsden. Op het laatst had ik er meer dan duizend van.
Ik struinde in Leeuwarden de meeste platenzaken, Poort, Bij de Put, Van der Akker, Sound & Vision, Free Record Shop,V&D, de Miro en Dixons af voor nieuwe muziek en koopjes. 

In '88 verhuisde ik voor werk naar Den Haag. Ik kocht mijn tweede stereo, nu met dubbel cassette deck en een CD-speler. Ik ging ook CD's kopen en verzamelen. Tsja niet lang daar na, waren vinyl-elpees ook bijna niet meer te krijgen. 

Ook in volgende woonplaatsen, Amersfoort / Soest, Harderwijk / Ermelo en Zwolle bleef ik platenzaken bezoeken.
Ondertussen. Was mijn cassettebandjesverzameling al lang weggegooid, maar CD's, LP's en vinyl-singles en nu ook zelfgemaakte cd's met downloads verzamelde ik nog steeds. Alle muziek die ik had secuur vastgelegd in een excelbestand.

2007. Toen kwam de externe harde schijf, de platenspeler met USB-aansluiting en bezocht ik eigenlijk geen platenzaken meer. Alle muziek werd digitaal en overgezet op de harde schijf. Alle oude elpees, cd's en singles verdwenen naar boven en werden niet of nauwelijks meer gebruikt.
Muziek speelden wij van de harde schijf, of een USB-stickie.

De platenverzameling was er nog wel, maar breidde ik niet meer uit.

Weer een decennium verder. De harde schijf wordt voor muziek niet meer gebruikt. Muziek luister je nu in de clout, streamen vanaf Spotify. De drang om alles zelf in de kast te hebben is helemaal weg.

In de werkkamer, waar nog een oude stereo staat (met die platenspeler met USB) heb ik nog in krat met de leukste elpees en singles, een rijtje met de leukste cd's en van de rest nemen wij langzaam afscheid. Een beetje ontspullen dus. Net als het bij ons voormalige overschot aan boeken op de vliering, waarvan een deel al bijna 15 jaar in verhuisdozen stond.

Zondag 17 Februari 2019 heb ik alle platen verkocht, in 1x. Dat ruimt op! En dank zij Spotify* ben ik toch mijn muziek niet kwijt.

*Muziek uit de Omhuizen logs kun je beluisteren op Spotify afspeellijst Radio Omhuizen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver