vrijdag 10 april 2020

Goede Vrijdag


Het is vandaag 10 april 2020 Goede Vrijdag, de vrijdag voor Pasen. In Nederland is dit geen officiële feestdag. Hoeft ook niet. In veel andere landen is dit wel een officiële feestdag.
De meeste Goede Vrijdagen ben ik ook gewoon aan het werk, zoals best een groot deel van alle Nederlanders. Deze Goede Vrijdag, net als al de afgelopen weken en ook de komende weken in verband met de coronacrisis thuis op onze werkkamer boven. In de normale situatie voor de coronacrisis, vond ik het best prettig zo nu en dan een vrijdag thuiswerken. Inmiddels, nu ik iedere dag thuiswerk mis ik het naar het werk gaan wel. Je ziet en ontmoet veel meer mensen, je hoort meer en het is hectischer. Ach nog een paar weken, dan zal alles langzaamaan wel weer terug bewegen naar de normale situatie… hoop ik.

Vorig jaar met Goede Vrijdag was ik voor een keer wel vrij. Deze dag was in onze vakantie en wij waren die dag onderweg van Flintsbach naar Aschaffenburg door Duitsland. Daar is Goede Vrijdag wel een echte feestdag. Dat merkte je ook alles was daar dicht in Duitsland. Volgens mij is daar op Goede Vrijdag nog minder open, dan bij ons op Paaszondag. Ach elk land zijn eigen gewoontes.

Goede Vrijdag is de vrijdag voor Pasen. Op deze dag herdenken christenen de kruisiging en dood van Jezus. Jezus werd volgens de Bijbel veroordeeld tot de kruisdood door de Romeinse stadhouder Pontius Pilatus, op aandrang van het sanhedrin. Deze straf werd voltrokken op de heuvel Golgotha nabij de stad Jeruzalem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver