woensdag 29 april 2020

Vergeet-mij-nietje


Her en der in onze tuin staan nu mooie blauw met gele vergeet-mij-nietjes. Mooie plantjes met mooie bloemetjes.
Hopelijk krijgen wij er steeds meer.

Het vergeet-mij-nietje is ook het symbool van de Alzheimer vereniging Nederland.


Het vergeet-mij-nietje (Myosotis sylvatica) is in Europa in tuinen een veel voorkomende plant met blauwe bloemen uit de ruwbladigenfamilie (Boraginaceae). In tuinen komen ook er ook met witte en rozerode bloemen voor , of gekweekte cultivars met meer dan vijf kroonslippen en met min of meer gevulde bloemen. Deze verwilderen vaak. In Nederland komen alleen in Zuid-Limburg op bosrijke heuvels echt wilde bosvergeet-mij-nietjes voor. Het bosvergeet-mij-nietje is tweejarig (soms meerjarig) en vraagt losse, humusrijke grond en een zonnige plaats. Hoogte ongeveer 15-20 cm. De bloeitijd is van april tot augustus. De bloemen variĆ«ren in grootte van 5-8 mm. De bloemkroon is vlak. Na de zaadvorming sterft de plant af. Hij zaait zich echter zeer gemakkelijk uit en kan dan overal in de tuin weer opkomen. In een gram zaad zitten ongeveer 1200 zaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver