vrijdag 6 december 2019

De kip op dierendag

In 2001 heeft mijn dochter die toen 7 was eens twee al wat grotere kuikens met dierendag meegenomen naar school, zoals op onderstaande afbeelding is te zien.


Al voor wij samen een hond namen hadden wij twee kippen, twee kleine beige krielen, die wij hadden gekregen. Ik er een mooi hokje en ren voor gebouwd achter ons huisje in Amersfoort.

Een tijdje daarna kregen wij er nog twee zwarte Minorcakrielen bij, toen hadden wij er 4.

Een paar jaar erna toen onze dochter een peutertje van nog geen twee was, vond mijn vrouw eens een van de eerste twee krielen dood in de ren. Zij pakt de kip uit de ren en mijn dochter zegt: 'kip stuk? mama maken?

Na onze verhuizing hebben wij een grotere ren gekregen en later nog groter en kwamen er ook nog konijnen, grasparkieten en kanaries bij in.

Na de volgende verhuizing werd het weer kleiner en gingen wij deze hobby afbouwen, totdat wij de laatste drie kippen bij een vriendin van mijn vrouw konden slijten.

De kip (Gallus gallus domesticus) of het huishoen is een zeer bekende gedomesticeerde vogelsoort uit de familie van de fazantachtigen (Phasianidae), die weer behoort tot de orde der hoendervogels (Galliformes). Deze hoendersoort is tevens de meest voorkomende vogelsoort ter wereld. Er zijn op de wereld tientallen miljarden kippen.
In strikte zin verwijst de naam kip specifiek naar de vrouwelijke exemplaren van deze hoendersoort, de hennen. In Nederland echter wordt de naam kip veelal gebruikt voor de soort als geheel, dus ook de hanen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver