woensdag 5 december 2018

Kanarie

Toen ik nog een kleuter was in Leeuwarden had mijn vader achter het huis een voliére, hij hield daar kanaries. Op een gegeven moment kwam de klad erin, was de aardigheid er wat af en op een gegeven moment waren er geen kanaries meer.

Toen had alleen mijn opoe nog een kanarie. Later namen mij ouders toch ook weer een kanarie. Zij woonden in een jaren-30 huis, dus 's winters hadden wij wel eens muizen. Mijn broertje en ik zagen eens op een avond, dat de muis bij de poot van de stander van de kanariekooi opliep en de kooi in ging, om wat kanarievoer te vreten. Ja, jaren-30 huizen met houten vloeren zijn geen onneembare vestingen voor muizen.

Later toen wij in Harderwijk woonden kwamen wij eens per ongeluk aan een kanarie en later ook aan parkieten de eersten kwamen aangevlogen en via de dierenwinkel en vogels van kennissen breiden wij wat uit. Eerst hielden wij ze binnen in een zelf gebouwde voliére, maar toen wij het gekrijs zat waren, verhuisden zij  naar buiten. Wij maakten het kippen- en konijnenhok met nieuw dubbeltjesgaas kanarie- en grasparkietenproef en de vogeltjes hadden het daar prima. Na dat een onverlaat toen wij te varen waren de voliére had opengezet en een verhuizing later liep het aantal inwoners in ons dierenverblijf ook erg terug tot wij de laatste kippen aan vrienden gaven.

Toch komt er nog wel eens een ontsnapt exemplaar van een andere voliérehouder in onze tuin aanvliegen, zoals deze:


De kanarie (Serinus canaria) is een zangvogel uit de familie Fringillidae. De wilde soort komt voor op de Canarische Eilanden. De vogel wordt sinds eeuwen gekweekt als huisdier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver