dinsdag 2 oktober 2018

Werder Bremen - Bayer Leverkusen

In een oud foto-album van mij zit nog een oud voetbalkaartje. Het is van de eerste keer, dat ik een wedstrijd in de Duitse Bundesliga bezocht. Tot die tijd bezocht ik voornamelijk de wedstrijden in de eerste divisie van SC Cambuur en ik was ook al eens in het Groninger Oosterparkstadion naar de interland Nederland - Cyprus geweest, zelfs 30 kilometer verderop had ik al eens een paar wedstrijden gezien, maar voetbal op het hoogste Duitse niveau was nieuw voor mij.

Wij waren van school 2 nachten naar Bremen, voornamelijk bedrijven bezoeken, maar de eerste avond waren wij al op de grote kermis achter het station geweest en uren in een kroeg die die Akademie heette en de laatste dag voor de terugreis  op 29 oktober bezochten wij de Bundesliga wedstrijd Werder Bremen - Bayer Leverkusen in het Weserstadion.

Eerst bezochten wij nog de kantoren van de club een eindje bij het stadion vandaan, en daarna liepen wij naar de wedstrijd. Wij hadden bij ons thuis in Friesland  pas een jaar kabeltelevisie in onze wijk en keken zaterdagavond om 6 uur sinds die tijd de samenvattingen op de Sportschau, best leuk en daardoor waren wij ook al wat bekend met het Duitse voetbal. De meeste stadions zagen er toen nog veel ongezelliger uit dan in Nederland, bijna alle stadions hadden een grote atletiekbaan om het veld en dan pas tribunes, in Nederland had je toen maar een paar van dat soort stadions, het Diekman in Enschede, de Bossche Vliert, Kaalheide in Kerkrade, maar volgens mij was dat zo in ruim meer dan de helft van de Duitse stadions.

Toch was het best leuk. Wij stonden in de Ostcurve en er vlogen wel eens wat bekers bier van fanatieke supporters over ons heen. Het stadion was leger, dan tegenwoordig in Bremen met een 19.000 bezoekers, maar ja net als in Nederland, zijn de Duitse stadions nu ook veel comfortabeler.
Otto Rehagel was de trainer van  Werder en in Bayer Leverkusen stond Bum Kum Cha in de voorhoede. Hij scoorde niet, Bremen wel drie keer, Norbert Meier in de eerste helft en na een minuut of 10 in de tweede helft, Frank Neubart 10 minuten voor tijd. Eindstand 3-0.

Ik vond het best een belevenis, maar zei tegen mijn schoolgenoten, dat ik bij Cambuur veel spannender en leukere wedstrijden gezien had.  Een hoger niveau is zeker geen garantie voor een leukere wedstrijd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver