vrijdag 18 oktober 2019

Sprinkhaan

Zomers zie ik ze geregeld en hoor ik ze op warme avonden nog veel meer, krekels en sprinkhanen . Nu zag ik er toen ik van de week (midden oktober) thuis kwam uit mijn werk eentje zitten op de muur, toen ik mijn fiets neer zette. Laat in het jaar toch?


De sprinkhanen (Caelifera) zijn een onderorde van insecten die tot de orde Orthoptera (rechtvleugeligen) oftewel krekels en sprinkhanen behoort. De groep staat ook bekend als de echte sprinkhanen of kortsprietigen, omdat ze relatief korte antennes hebben in vergelijking met de enige andere groep van de rechtvleugeligen, de Ensifera (krekels) of langsprietigen. Onder deze laatste groep vallen alle sabelsprinkhanen en krekels.

De Caelifera omvatten alle typische sprinkhanen, zoals de veldsprinkhanen. Ook alle treksprinkhanen behoren tot deze groep. De meeste soorten hebben vleugels, al zijn deze bij een aantal soorten te klein om mee te vliegen.

De stridulatie van Caelifera geschiedt meestal door met de poot langs een getande vleugelrand te strijken, dit in afwijking van de Ensifera, die veelal de vleugels langs elkaar wrijven. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver