donderdag 4 juni 2020

Vlaamse gaai

Dinsdagmorgen toen ik zat te ontbijten voor ik boven aan het werk zou gaan, zag ik iets verderop in onze tuin ook een Vlaamse gaai ontbijten. Hij of zij nam het er lekker van, van onze pinda's die mijn lief de avond ervoor had klaar gelegd.

Vanochtend zag ik weer een gaai terwijl ik tijdens mijn werk even uit het raam keek weer net uit onze eucalyptus wegvliegen, dezelfde?


Gaai, Garrulus glandarius, is te vertalen als 'voortdurend krassende eikelzoeker'. De gaai was eens een vrij schuwe bosvogel, maar tegenwoordig ook volop in stedelijk gebied te vinden. Gaaien hebben in het bos de functie van indringer-alarm; veel dieren reageren op hun alarmroep en verbergen zich. Gaaien zijn bekend om de opvallende blauw-zwart gestreepte tekening op de vleugel. In het voorjaar en zomer nadrukkelijk aanwezig met luidruchtige roep. Witte stuit en zwarte staart vallen op tijdens de vlucht. Gaaien hebben een stevige donkere snavel, waarmee ze zowel plantaardig als dierlijk voedsel eten. De meest bekende roep is een luide, hese schreeuw die in de buurt van bomen en bos geregeld te horen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver